Magazin Online

Noutăți

VÂSCOCUPLAJ

Un cuplaj pentru ventilator este un dispozitiv termostatic, care controlează cuplarea ventilatorului electric de răcire, evitand incarcarea inutilă a motorului. Pe măsură ce crește temperatura, cuplajul porneste, astfel încât ventilatorul va fi acționat de puterea motorului și va misca aerul, pentru a raci motorul.
Este integrat în lamele ventilatorului și amplasat frontal în vehicul. Cuplajul ventilatorului poate fi acționat de o curea sau direct de motor atunci când este montat pe arborele cotit al motorului. În funcție de nevoile de răcire, ventilatorul poate fi pornit parțial sau complet.
Majoritatea cuplajelor ventilatorului sunt cuplaje vâscoase sau „fluide”, combinate cu un sistem de senzori bi-metalic, similar cu cel din termostat. Unele cuplaje sunt controlate electronic (în loc de bandă bi-metalică). Acestea oferă posibilitatea de a controla nivelul anumitor factori, care pot include temperatura uleiului de motor, temperatura uleiului de transmisie, temperatura lichidului de răcire, presiunile sistemului AC și temperatura aerului ambiant.
Vascocuplajele sunt utilizate pe vehicule (autoturisme și camioane) cu poziții in linie ale motoarelor, în principal cu tractiune pe spate. Aceste cuplaje sunt necesare la viteze reduse și în relanti. Un ventilator defect poate provoca supraîncălzirea motorului în timpul funcționării la ralanti, în trafic greu sau kilometraj scăzut și pierderea puterii.
Eliminarea eficientă a căldurii la vehicule necesită nu numai radiatoare de înaltă performanță, ci și cuplaje a ventilatoarelor performante, pentru a furniza aerul de răcire cât mai eficient posibil. Ajustarea aerodinamică a modulului de răcire și a ventilatorului asigură o răcire eficientă a motorului la un cost optim.

LOCALIZARE

Vascocuplajele sunt montate intre pompa de apa si radiator.
O componentă bimetalică sau electronică controlează ventilatorul, în funcție de temperatura ambiantă. Scopul vascocuplajului este de a furniza tracțiune roții ventilatorului și de a influența viteza acestuia. Dacă nu este necesar aer de răcire, vascucuplajul se oprește și continuă să funcționeze la o viteză mai mică (20% din rotatia motorului). Vascucuplajul este declanșat de un element bimetalic, care este expus la temperatura ambiantă. Un pin de presiune eliberează un orificiu și uleiul de silicon curge din rezervorul de alimentare în camera de lucru. Cuplul de antrenare este transferat la ventilator; viteza variabilă continuă a ventilatorului este setată automat pe baza condițiilor de operare (pana la 80% din rotatia motorului).
Pe de alta parte, vascocuplajul declanșat electric (vezi figura), este controlat direct de senzori. Un regulator procesează valorile și un curent pulsator de control le transporta la electromagnetul integrat. Câmpul magnetic definit reglează supapa care controlează fluxul intern de ulei prin intermediul unei armături. Un senzor suplimentar pentru viteza ventilatorului completează circuitul regulatorului. Acest lucru crește sensibilitatea prin care ventilatorul este pornit și oprit.
Controlul fluxurilor de aer rece, după necesități, minimizând dezvoltarea zgomotului și a încărcăturii, reduce consumul de combustibil și impactul asupra mediului.

FUNCTII SI ASAMBLARE

FUNCTII SI ASAMBLARE

– Controleaza viteza ventilatorului pentru a ajuta racirea motorului
– Ajută la eficiența motorului prin antrenarea ventilatorului, dacă este necesar
– Reduce incarcarea motorului
Se asambleaza fie direct pe un arbore cu flanșă montat pe rola pompei de apă, fie alternativ poate fi filetat direct pe butucul pompei de apă.

MECANISM

Vascucuplajele controlate electronic sunt utilizate într-o gamă largă de vehicule – de la camioane grele la furgonete și SUV-uri cu motoare puternice. Ele detectează toate valorile relevante ale temperaturii pentru răcire și climatizare și stabilesc viteza exactă necesară a ventilatorului. Această capacitate de a furniza precizie, control la cerere, asigurând totodata timpi rapizi de raspuns și viteze reduse la relanti atunci când unitatea este dezactivată, influențează pozitiv economia de combustibil, confortul la condus, cat și emisiile de zgomot/trepidatii.
Acest produs se bazează pe senzorul bimetal situat în partea frontală a vascucuplajului. Acest senzor se dilata sau se contracta, în funcție de temperatura transmisă prin radiator. Această componentă inteligentă îmbunătățește eficiența motorului prin reglarea rotatiilor pe minut ale ventilatorului motorului și a alimentării cu aer rece.
La temperaturi scazute:
Senzorul bimetal se contracta, inchizand supapa, astfel ca fluidul siliconic rămâne în camera rezervorului. În acest stadiu, vascucuplajul ventilatorului este decuplat și se rotește la aproximativ 20% din viteza de rotație a motorului.
La temperaturi de functionare:
Senzorul bimetal se dilata, rotind supapa și permitand fluidului siliconic să se deplaseze prin întreaga cameră până la marginile exterioare. Acest lucru generează un cuplu suficient pentru a acționa paletele ventilatorului de răcire la vitezele de funcționare ale motorului și să rămână la o temperatură constantă. În acest stadiuvascucuplajul este cuplat și se rotește la aproximativ 80% din viteza de rotație a motorului.

DEFECTIUNI, CAUZE FRECVENTE

Este recomandat ca intotdeauna să verificați starea vascocuplajului atunci când pompa de apă este înlocuită. Un cuplaj uzat va afecta in mod direct durata de viață a pompei de apă. Un vascocuplaj defect poate rămâne blocat în poziția de cuplare, ceea ce înseamnă că acesta va funcționa întotdeauna la 80% din viteza de rotație a motorului. Acest lucru poate provoca întreruperi cu zgomot și vibrații ridicate, făcând un zgomot puternic și crescand consumul de combustibil.
Pe de altă parte, dacă vascocuplajul ventilatorului ajunge în poziția decuplată, nu va atrage aer prin radiator. Aceasta, la rândul său, va duce la supraîncălzirea motorului, deoarece procesul de răcire este întrerupt. Mai jos cateva cauze frecvente de defectare:
– Scurgere lichid siliconic, duce la decuplarea vascocuplajului
– Senzorul bimetalic isi pierde proprietatile din cauza oxidarii suprafetei, cauzand blocarea cuplajului
– Defectiune a rulmentului, cu toate ca nu e frecventa, dar poate sa apara dacă vascocuplajul nu a fost înlocuit după multi kilometri parcursi. Acest lucru duce la deteriorarea lamelor.

POTENTIALUL PIETII SI OPORTUNITATI DE VANZARE

Fiind un element de valoare ridicată la nivel de OE, dealerii deservesc doar un segment foarte limitat, în timp ce piața aftermarket pentru acest produs este împărțită între 8-10 furnizori. Deși acești furnizori au câștigat o platforma mica în cadrul pieței, niciunul nu oferă o gamă completă.Nume importante de brand pentru vascocuplaje pe AM sunt: Behr(Hella), Mahle, NRF, Nissens, Dasis, etc. La înlocuirea pompei de apă, este o practică bună să verificați de asemenea funcționarea corectă a vascocuplajului.
Pe piața actuală, această piesa ar putea fi trecută cu vederea în timpul înlocuirii pompei de apă. Aceasta ar putea duce la pierderea de oportunitati de vanzare, in timp ce proprietarul masinii ar putea avea de platit o a doua manopera pentru inlocuirea vascocuplajului, într-o etapă ulterioară.

Magazin Online